FrågaFAMILJERÄTTBodelning12/06/2011

Bodelning och skulder

Hejsan! Jag och min man ska efter 1½ års äktenskap dela på oss. Han har en hel del skulder som ligger hos kronofogden, samt ett lån som togs 3 år innan vi gifte oss. Allt i hans namn, utan mitt namn inblandat. Kommer jag att få ta över hälften av dessa genom skilsmässan?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! I en bodelning ingår makarnas giftorättsgods, dvs sådant som inte är enskild egendom. Enskild egendom kan vara att man har ärvt egendom med villkor att egendomen skall vara enskild eller om ett äktenskapsförord tecknats och makarna därmed avtalat att viss egendom skall vara enskild. I så fall lämnas den egendomen utanför bodelningen. Enligt äktenskapsbalken (ÄktB) 11 kap. 2 § skall så mycket avräknas från giftorättsgodset att det täcker de skulder en make hade när talan om äktenskapsskillnad väcktes. Vad som sedan återstår skall, enligt ÄktB 11 kap. 3 §, läggas samman och fördelas lika mellan makarna. Sammanfattningsvis innebär detta att du inte kommer att ta över din makes skulder vid en bodelning. Hoppas mitt svar har hjälpt dig! Med vänliga hälsningar
Kerstin EifrémRådgivare