ÅTERKRÄVANDE AV LAGLOTT

Min far avled 6/3-2011. Då jag är särkullbarn undrar jag nu över ett par sparkonton samt bilar han hade. Dessa skrevs över på hans sambo 28/1-2011. Detta innebär att jag nu är helt arvslös. Min fundering är nu om detta är kränkt laglott, och hur går jag vidare i så fall.

Lawline svarar

Hej, Först och främst vill jag börja med att beklaga sorgen efter din far. Vad gäller ditt problem så finns det en möjlighet att du kan få ut din laglott trots att din far skänkt bort egendomen. I Ärvdabalken 7:4 (dvs 7 kapitlet 4 paragrafen) finns en regel som säger att om arvlåtaren (i detta fall din far) under sin livstid har skänkt bort egendom under sådana omständigheter eller på sådana villkor att gåvan till syftet är att likställa med testamente så kan arvingarna ändå kräva att få ut sin laglott. När man talar om "omständigheter eller villkor som gör att gåvan blir att likställa med testamente" så menar man egendom som skänkts bort medan arvlåtaren inväntar döden eller egendom som han kan ha nytta av fram till sin död trots att den är bortskänkt. I det senare fallet läggs mindre vikt vid när gåvotillfället inträffade. Det är svårt för mig att svara på om paragrafen i ditt fall blir aktuell eller inte men med utgångspunkt i din fråga tycker jag att den borde kunna bli det. Gåvotillfället var strax före din fars bortgång och gåvorna var av sådan karaktär (bilar som skänktes till sambo) att din far mycket väl kunde ha nyttjat dem fram till sin död trots att de rent tekniskt tillhörde sambon. Det bör alltså vara möjligt för dig att få ut din laglott om du går vidare med frågan. För att paragrafen skall kunna användas krävs att du väcker talan vid domstol inom ett år från att boupptäckningen avslutades. Talan skall väckas vid domstolen i din fars hemvist (dvs den tingsrätt som ansvarar för den ort där din far var folkboförd). Om du bestämmer dig för att väcka talan rekommenderar jag starkt att du tar kontakt med en verksam familjerättsjurist för att få hjälp med att utforma talan. Juristen kan också ge dig mer specifika svar på de juridiska frågorna i ditt fall. Du kan läsa mer om laglotter i Ärvdabalken som du hittar här: https://lagen.nu/1958:637#K7 Jag hoppas att mitt svar har varit till åtminstone någon hjälp och beklagar återigen sorgen efter din far. Vänligen,
Hampus SabelRådgivare