Tillstånd för servering av alkoholdrycker

Hej, kan jag som är straffad för 2 ringa narkotikabrott ett drograttfylleri och ett innehav söka utskänkningstillstånd? Planerar på att starta en sportbar nämligen. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej! I 8 kap. 12 § alkohollagen föreskrivs att serveringstillstånd enbart får meddelas om den som söker tillståndet visar att denne med hänsyn till såväl personliga som ekonomiska förhållanden och omständigheterna i övrigt är lämplig att utöva verksamheten. Det stadgas även att sökanden ska visa att denne kommer att bedriva verksamheten i enlighet med vad alkohollagen föreskriver. Den som söker serveringstillstånd ska avlägga ett kunskapsprov för att visa att denne har kännedom om alkohollagen och anslutande föreskrifter. Det föreskrivs vidare i 8 kap. 11 § alkohollagen att en ansökan om stadigvarande serveringstillstånd inte får meddelas utan att ett yttrande från polismyndigheten har inhämtats. Polismyndigheten ska i yttrandet redovisa de omständigheter som ligger till grund för myndighetens bedömning i det enskilda fallet och polismyndigheten ska särskilt yttra sig om sökandens allmänna lämplighet för verksamheten. Det finns med beaktande av det ovan anförda inget absolut hinder att tillstånd till servering av alkoholdrycker ges till en person som har lagförts för brott. Du kan således ansöka om serveringstillstånd, trots att du tidigare har blivit dömd. En bedömning görs i varje enskild situation om serveringstillstånd ska medges eller inte. Det går inte generellt att svara på hur din tidigare brottslighet kommer att inverka på frågan om din ansökan ska bifallas eller ej. Vid prövningen om serveringstillstånd ska meddelas beaktas bland annat brottets/brottens art, svårighetsgrad och dess relevans för sökandens lämplighet att bedriva serveringsrörelse. Vidare beaktas hur lång tid som har förflutit från tidpunkten då brottet/brotten begicks. För att ansöka om serveringstillstånd ska en skriftlig ansökan lämnas till den berörda kommunen, vilket stadgas i 8 kap. 10 § alkohollagen. Avslutningsvis kan nämnas att en kommuns beslut som har meddelats med stöd av alkohollagen eller anslutande föreskrifter får överklagas hos allmän förvaltningsdomstol. Detta står att läsa i 10 kap. 1 § i den nämnda lagen. Länk till alkohollagen: http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=3911&bet=2010:1622#K8 Med vänliga hälsningar
Emelie GärdeRådgivare