Tillstånd av hyresnämnden för andrahandsuthyrning av lägenhet

Hur länge kan jag hyra ut min bostadsrätt för att prova på samboskap? Vet att normal maxtid är ett år, men sedan kan man begära tillstånd hos hyresnämnden, hur lång är denna maxtid enligt praxis?

Lawline svarar

Hej! Om du vill prova på samboende och därmed hyra ut din bostadsrättslägenhet i andra hand ska du först och främst vända dig till din bostadsrättsförening för att ansöka om tillstånd. Om bostadsrättsföreningen inte medger tillstånd har du möjlighet, som du nämnt, att ansöka om tillstånd hos hyresnämnden. Det finns inte lagreglerat hur lång tid hyresnämnden tillåter andrahandsupplåtelse av bostadsrättslägenhet. Enligt praxis är dock ett år vanligast. Du kan efter ett år ansöka om förlängning, men vad beträffar uthyrning i andra hand för att prova på samboende brukar inte hyresnämnden medge tillstånd längre än ett år. Detta då det anses att ett år borde räcka för att avgöra om man vill fortsätta att bo tillsammans med en annan person eller inte. Med vänliga hälsningar
Emelie GärdeRådgivare