FrågaFORDRINGSRÄTT & EXEKUTIONSRÄTTDröjsmålsränta30/05/2011
Rätt att ta ut ränta vid felaktig debitering av konto
Hej!
I april 2011 köpte jag ett postpaket inrikes via postens hemsida. Köpet gick inte igenom dvs jag fick inte min anvisning, dock drogs pengarna 130 kr från mitt konto. Jag vände mig därefter till posten kundtjänst per telefon. Personen jag talade med där kunde se att det blivit fel och sade att pengarna omgående skulle betalas tillbaka till mitt konto.
Jag väntade två veckor men inga pengar återbetalades. Jag skrev då ett brev till posten kundtjänst den 2011-05-04 men jag har ännu inte denna dag som är fått mina pengar tillbaka.
Jag avser nu att återigen tillskriva posten kundtjänst med begäran om att mina pengar ska återbetalas.
Nu är min fråga om jag kan kräva dröjsmålsränta från posten? Om svaret är ja, från när jag kan jag begära dröjsmålsränta? Eller måste jag i det påminnelsebrev jag avser att skicka idag ange ett förfallodatum och därefter tala om att dröjsmålsränta debiteras efter det datumet?
Lawline svarar
Martina BlombergRådgivare