Uppsägningstid när inneboende flyttar ut

Hej, jag har en inneboende som ska flytta ut. Hon sa upp sitt boende i mitten på maj och ska flytta helt i mitten på juni. Vi har ett avtal som säger att hon har en två månaders uppsägningstid. Nu kräver hon att jag ska ta in en ny hyresgäst innan hon flyttar ut. Har hon rätt att kräva detta av mig? Vi har varken skriftligt eller muntligt avtal om detta.

Lawline svarar

Hej Alisa! Som jag förstår din fråga, vill din inneboende att du ska ta in en ny hyresgäst för att hon ska slippa betala hyra för de två månadernas uppsägningstid hon har. Denna typ av situationer regleras i Jordabalkens 12 kap, som ofta kallas hyreslagen. Ett av syftena med hyreslagen är att skydda hyresgästen, som ofta är den svagare parten i ett hyresförhållande. Därför kan reglerna i hyreslagen inte avtalas bort till hyresgästens nackdel, om det inte särskilt framgår av lagregeln(Jordabalken 12 kap 1 § st 5). Om ett hyresavtal gäller en bostadslägenhet, får hyresgästens uppsägningstid vara högst tre månader, Jordabalken 12 kap 5 § st 1. Den uppsägningstid du och din hyresgäst har avtalat om är två månader, alltså förmånligare än bestämmelsen om tre månader i Jordabalken. Eftersom avtalet är till hyresgästens förmån gäller det. Din hyresgäst kan alltså inte kräva kortare uppsägningstid än två månader. Hon kan därför heller inte kräva att du tar in en annan hyresgäst för att hon ska få kortare uppsägningstid.
Jenny GustafssonRådgivare