Samboegendom, behov av samboavtal?

Hej! Jag ska bli sambo tillsammans med min pojkvän som bor i bostadsrätt som han äger. Vi undrar nu om det enklaste är att avtala bort bodelning (vi vill att hans inköpa saker ska vara hans, mina inköpa saker ska vara mina och det vi köpt för gemensamt bruk ska delas mellan oss båda). Vi vill också skriva ett avtal vad gäller den hyra (och uppsägningstid vid eventuell utflyttning) som ska gälla för mig. Ingår detta isåfall i själva samboavtalet, eller skriver man ett separat avtal för det?

Lawline svarar

Hej! Vid en bodelning vid en eventuell separation ska samboegendomen delas lika. Frågan är då vad som är samboegendom, jo enligt 3 § sambolagen är sambornas gemensamma bostad och bohag samboegendom, OM den har införskaffats för gemensam användning. Detta betyder att bohag som ni har sedan tidigare inte kommer att delas lika och undantas per automatik, den är ju inte införskaffad för gemensam användning. Men om ni t.ex. köper en soffa tillsammans så ska den delas lika, oberoende vem som har betalat den. Därför är det klokt att dela på dessa kostnader för att det ska bli rättvist vid en eventuell separation. Viktigt att komma ihåg här är att om ni t.ex. köper en bil så omfattas den inte av "bostad och bohag", så den som står som ägare till bilen kommer i sådana fall att få behålla den vid en eventuell bodelning. Det är därför viktigt att ni båda står som ägare till sådana saker som inte är möbler, tv, dator osv. om ni vill att dessa ska delas lika. Som jag ser det behöver ni inte skriva något samboavtal eftersom att lagen säger precis det ni redan vill. Avtalet beträffande hyra bör ni skriva separat från er samboavtal (som ni inte behöver).
Oscar SundholmRådgivare