Samboavtal och sambos arvsrätt

Jag har inga barn och ska nu bli sambo, med en man, med två vuxna barn. Initialt kommer vi att bo i hans hus, men inom en snar framtid kommer vi att köpa ett gemensamt boende. Vi vill att vårt boende ska vara gemensam egendom, både hans nuvarande hus och vårt framtida. Vilka papper/avtal/testamente bör vi skriva?

Lawline svarar

Hej! Jag börjar med hus nummer två eftersom att det är enklast och inte ställer till några problem. I det fallet behöver ni inte göra någonting speciellt eftersom att det boendet kommer att utgöra samboegendom då den kommer att ha införskaffats för gemensam användning (3 § sambolag). Det betyder att den kommer att delas lika vid en eventuell separation. Detta oavsett vem som kommer att betala den. Det som ställer till problem med din sambos nuvarande boende är att det (utgår jag ifrån) inte är införskaffat för gemensam räkning. Detta medför att den inte kommer att delas lika vid en separation. Sambos har en möjlighet att skriva ett samboavtal, men genom ett sådant kan man bara begränsa bodelningen, inte utöka som är ert fall. Ert "problem" går absolut att lösa på ett antal olika sätt, men ligger helt klart på den nivå att ni bör anlita en praktiskt verksam jurist för att få den mest fördelaktiga och korrekta lösningen. Likaså framgår det inte om ni vill ärva varandra vid ett eventuellt dödsfall, vilket man även bör ta ställning till. Värt att påpeka här är att sambos inte ärver varandra per automatik, vilket medför att utan testamente ärver din sambos barn hela dennes arv. Viktigt här är att poängtera att din sambos barn, som har ställning som särkullbarn, alltid har rätt att få ut sin laglott vid sin förälders död, Även om ni har ett testamente. Du finner sambolagen här: https://lagen.nu/2003:376 All lycka till! Vänligen,
Oscar SundholmRådgivare