Förskott på arv, tidsbegränsningar

Hej! Vår mor skrev testamente 2009.Hon dog också 2009.I testamentet står det att ---De lån som mina barn erhållit av mig skall betraktas som förskott på arv och skall således regleras i samband med bouppteckning och därpå följande arvsskifte.----- Vår syster vill hävda att eftersom lånen är över 10 år gamla så skall dom avskrivas. Samtligas lån är från 1985 och 1993 och 1998.Hennes lånebelopp är på 400.000 kr. Vi två andras lån ligger på 100.000 kr var..Är det verkligen så?

Lawline svarar

Hej! I 6 kap. 1 § Ärvdabalken talar man om "vad arvlåtaren i livstiden har gett en bröstarvinge" ska avräknas som förskott på arv om ingenting annat har framkommit. Man presumerar således att avräkning ska ske om gåva skett till bröstarvinge. Här har er mor till och med i testamentet förtydligat att så ska ske. Det finns ingen bestämmelse som säger att lånen eller gåvorna ska avskrivas efter x antal år. Därför ska de räknas som förskott på arv. Du finner ärvdabalken här: https://lagen.nu/1958:637 Lycka till! Vänligen,
Oscar SundholmRådgivare