Förskott på arv - formkrav

Min syster och jag har fått en summa pengar från vår far som ett förtida arv och nu undrar jag om det finns någon mall om hur ett sådant dokument kan se ut. Vilka regler gäller?

Lawline svarar

Hej! När det gäller gåva av lös egendom finns inga formkrav för hur det skall gå till. När en fastighet, tomträtt eller en bostadsrätt skall överlåtas krävs att ett gåvobrev upprättas, men detta är alltså inte nödvändigt i ditt fall. En gåva som en förälder ger sitt barn under sin livstid räknas som ett förskott på arv om inget annat framkommer t.ex. att givaren har föreskrivit att gåvan inte skall vara förskott på arv. Se 6 kap 1 § ärvdabalken https://lagen.nu/1958:637 Vänliga hälsningar
Carina PerssonRådgivare