Upplåtelse av lägenhet i andra hand

Hej, Scenariot är följande, man har en hyresrätt som en enligt avtal endast får hyras av studenter på aktuell studieort. Man vill hyra ut lägenheten i andra hand till annan studerande i staden över sommarmånaderna på grund av arbete på annan ort (sommarjobb). Har hyresvärden (företag, ej privatperson) laglig rätt att enligt hyresvillkor begränsa rätten till andrahandsuthyrning till de fall hyresgästen ska studerande på annan ort? Med tanke på tex 12:1, 12:39 och 12:40 JB. Finns det något kryphål från hyresvärdens sida för just "studentbostäder"?

Lawline svarar

Hej, gällande uthyrning gäller som du redan noterat reglerna i Jordabalken (https://lagen.nu/1970:994) och dess 12 kapitel. Huvudregeln om uthyrning i andra hand står att finna i 12:39 JB som säger oss att andrahandsuthyrning endast får ske med hyresvärdens samtycke, om inte hyresnämnden tillåter det (12:40 JB). Med andra ord måste du alltså ha din hyresvärds godkännande för att få upplåta lägenheten i andra hand. Det finns inga speciella regler gällande studentbostäder utan detta gäller även vanliga bostäder. Mvh
Oskar AxelsonRådgivare