FrågaPROCESSRÄTTDomstol17/05/2011

domvilla i förvaltningsdomstolar

Om Högsta Förvaltningsdomstolen (tidigare Regeringsrätten) har skrivit en dom som anses så oklar att det inte går att avgöra hur domstolen har dömt i målet: Kan man då klaga över domvilla ? Om så är fallet, skall man då sända sin klagan till Högsta Förvaltningsdomstolen eller till HD ? Tacksam för snabbt svar.

Lawline svarar

Hej! Domvilla kan bara förekomma hos de allmänna domstolarna, tingsrätten, hovrätten och högsta domstolen, inte hos förvaltningsdomstolarna. Domvilla kan bara åberopas om själv domslutet är obegripligt, alltså exempelvis vilket straff den tilltalade fick i ett brottmål, om domskälen, alltså motivationen är svårbegripliga så är det inte en grund för omprövning. Då det inte finns några regler kring domvilla har förvaltningsdomstolarna använt sig av resning istället. Resning innebär att den domstol som fattade beslutet ska ta upp det igen vilket betyder att du ska vända dig till Högsta förvaltningsdomstolen. Reglerna om resning finns i 37b paragrafen i förvaltningsprocesslagen (https://lagen.nu/1971:291). För att resning ska beviljas ska det finnas synnerliga skäl och då regeln sällan används för oklara domslut så tror jag tyvärr att det kan vara svårt att få det beviljat om det inte annars är något rättegångsfel. Med vänlig hälsning
Louise ModinRådgivare