FrågaFAMILJERÄTTBodelning16/05/2011

Bodelning mellan makar

Hej, Min man köpte huset efter vi har gift oss. Allting stått på hans namn. Jag har inte riktigt jobb. Jag är vikarie i en kommun och har inte jobbat så mycket och har haft lite inkomst eller ingenting allt i flera månader. Min man har mycket lön och han betalade allt och försörjer mig och våra två barn. Han är sjöman och borta till sitt jobb mer än han var hemma. Jag tog hand om allt hemma. Vi har ingen släktingar och aldrig någon som hjälper mig med barnen. Nu är min man pensionär ( 60 år ). Vi bråkar ofta. Jag har inte hittat jobb än. Om vi ska skilja oss får jag någonting så jag kan klara mig. Barnen är 13 och 11 år gamla. Vi är gift sedan år 2000. Vi aldrig skriva på avtal när vi gift oss.

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! Makars egendom kan antingen vara giftorättsgods eller enskild egendom. Enligt äktenskapsbalken (ÄktB) 7:1§ (https://lagen.nu/1987:230#K7P1S1) är en makes egendom giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom. Egendom kan göras enskild genom äktenskapsförord eller villkor i gåva eller testamente etc. Har den inte gjorts till enskild egendom utgör den alltså giftorättsgods. Giftorättsgodset ingår i makarnas bodelning som normalt ska ske efter en skilsmässa enligt 9:1§ ÄktB (https://lagen.nu/1987:230#K9P1). Vid beräkningen av makarnas andelar i boet ska så mycket avräknas från en makes giftorättsgods att det täcker de skulder som den maken hade när talan om äktenskapsskillnad väcktes (när du lämnar in ansökan om skilsmässa till tingsrätten). Efter avräkningen av skulderna läggs allt giftorättsgods samman och värdet delas lika mellan makarna (https://lagen.nu/1987:230#K11). Om huset inte är enskild egendom ska det alltså ingå i bodelningen även om endast en make står som ägare. Regler om jämkning finns i ÄktB, där det sägs att en make kan få behålla mer av sitt giftorättsgods om en normal bodelning skulle bli oskälig med hänsyn till äktenskapets längd, makarnas ekonomiska förhållanden och omständigheterna i övrigt (https://lagen.nu/1987:230#K12). Den av makarna med störst tillgångar får alltså ibland behålla mer av sitt giftorättsgods, men det händer normalt bara om äktenskapet varat kortare tid än fem år. Individuellt pensionssparande ingår som huvudregel i en bodelning, men det gör däremot inte tjänstepension (https://lagen.nu/1987:230#K10P3). Därför kan det eventuellt bli aktuellt med underhållsbidrag från den rikare maken till den fattigare. Huvudregeln är dock enligt 6:7§ ÄktB att varje make svarar för sin försörjning efter äktenskapsskillnaden. Men det händer att den make som inte arbetat under äktenskapet och därför får svårare att klara sig efter en skilsmässa kan få hjälp att försörja sig genom underhållsbidrag från den rikare maken. Dock används inte bestämmelserna särskilt ofta, så det är tveksamt om reglerna kan bli aktuella i detta fall. Efter att ha ansökt om skilsmässa kommer ni troligen få en betänketid på 6 månader. Det får man normalt om egna barn som är yngre än 16 år varaktigt bor tillsammans med någon av makarna eller om bara ena maken vill skilja sig. Under betänketiden är makarna fortfarande gifta. Hur mycket du kommer att få efter en bodelning beror alltså på om någon egendom är enskild och vilka tillgångar det finns av värde. Huset kan vara belånat och då ska de skulderna dras av från husets värde innan tillgångarna delas mellan er. Mvh
Pernilla SkoglösaRådgivare