Förskott på arv

En mamma ger ett av sina tre vuxna barn en bil värd ca 30 000 kr och ett guldhalsband värt ca 20 000 kr. Kommer det att räknas som förskott på arv? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, Enligt 6 kap. 1 § Ärvdabalken ( se. https://lagen.nu/1958:637 )räknas en gåva till bröstarvinge som förskott på dennes arv. Detta såvida inte annat föreskrivits eller att det med hänsyn till omständigheterna måste antas varit avsett som en gåva som ej skulle utgöra förskott på arv. Om ingen föreskrift finnes är således gåvogivarens avsikt avgörande, om denna kan bevisas. I annat fall räknas gåvan som förskott på arv. Vänligen,
Anton KarlssonRådgivare