FrågaPROCESSRÄTTDomstol16/05/2011

Den tilltalades rätt till frikännande dom vid nedläggande av ällmänt åtal

Hej! Jag var åtalad för urkundsförfalskning i tingsrätten, dock ej delgiven stämningen. Brottet preskriberades och i åklagarens begäran till tingsrätten att avskriva ärendet hänvisades till RB 20 kap 9 §. Har jag rätt till friande dom nu när åklagaren åtalet är nerlagt? Isåfall, vilken paragraf bör jag åberopa. Observera att det inte finns någon målsägare i mitt mål.

Lawline svarar

Hej, Enligt 20 kap. 9 § 2 st. RB (se. https://lagen.nu/1942:740) har en tilltalad rätt till en frikännande dom i de fall då åklagaren nedlagt åtalet pga. otillräcklig bevisning. Stadgandet i ovan nämnda lagrum är även analogt tillämpligt när åtalspreskription befunnits föreligga. Du har alltså rätt till en frikännande dom, som inte grundas på någon utredning i sak utan enbart på åklagarens nedläggande av åtalet samt ditt yrkande om frikännande dom. Vänligen,
Anton KarlssonRådgivare