Är ett avtal om att ett förskott på arv inte skall avräknas giltigt?

Hej, Min morfar skrev på 80talet över (gav?) ett antal fastigheter och tomter till min moster av vad han kallar "skatteskäl". Dessa är nu värda mångmiljonbelopp. Han har alltid betalat alla kostnader såsom skatter och drift. Eftersom min mor var student vid tillfället och inte hade råd att ha några "tillgångar" såg hon inget problem med detta då det ändå bara var "för syns skull". Nu visar det dock sig att de (morfar/moster) har bakom ryggen gjort upp om att detta skal inte räknas in som förskott på arv. Kan man göra så när det handlar om så mycket pengar? Kommer min mor inte kunna ärva något av detta?

Lawline svarar

Hej, Reglerna om förskott på arv finns i 6 kap ärvdabalken (ÄB) som du finner här: https://lagen.nu/1958:637. I 6 kap 1§ kan man läsa att huvudregeln vid gåvor till en bröstarvinge (d.v.s. i detta fallet: din mamma, hennes syster och andra eventuella syskon) ska avräknas på arvet. Detta gäller dock bara om inget annat avtalats mellan arvlåtaren och arvtagaren. Det kan alltså vara fullt möjligt att din mamma inte har rätt till de fastigheterna. Din mamma har dock alltid rätt till sin laglott, vilket är hälften av hennes arvsandel, men där bör som huvudregel inte fastigheterna ingå utan endast de tillgångar som återstår när din morfar dött. Det finns dock en regel om förstärkt laglottsskydd i 7 kap 4 § ÄB. Regeln säger att om gåvogivaren under sin livstid ger bort en gåva som är att jämställa med ett testamente så ska den behandlas som om den aldrig givits bort. Fastigheternas värde vid dödsfallet ska alltså tillräknas dödsboet och därmed blir din mammas arvslott mycket större. För att 7 kap 4 § ska bli tillämplig krävs dock att din morfar antingen väntat döden inom en kort tid (vilket alltså inte kan vara tillämpligt här) eller att han kunnat ha nytta av egendomen fram till sin död. Det kan t.ex. handla om att han hela tiden fått vinsten av eventuell uthyrning eller att han kunnat bo där. Ditt problem är relativt komplicerat och jag har inte kunnat hitta ett liknande fall i praxis som kan ge vägledning. Min rekommendation till dig är att kontakta en jurist med yrkeserfarenhet av arvsrätt som kan hjälpa dig. Lycka till! Vänligen, Maja Karlsson
Maja KarlssonRådgivare