Preskriberat lån eller förskott på arv?

Hej! Vår mor skrev testamente 2009. Dog också 2009. I testamentet står att -De lån som mina barn erhållit av mig skall betraktas som förskott på arv. Vår syster hävdar att eftersom hennes lån är över 10 år gamla skall avskrivas. Är det verkligen så?

Lawline svarar

Hej, Tack för er fråga! Enligt 6:1§ Ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637#K6) ska det som arvlåtaren under sin livstid gett till en bröstarvinge avräknas som förskott på dennes arv om inte annat föreskrivs eller med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett. Förskottsreglerna är dock inte tillämpliga när arvlåtaren har gett ett lån åt en arvinge, utan då måste allmänna regler om skuldförhållanden beaktas. Ett lån mellan privatpersoner preskriberas normalt efter 10 år om inget preskriptionsavbrott skett (https://lagen.nu/1981:130). Preskriptionen kan avbrytas genom att: 1. gäldenären utfäster betalning, erlägger ränta eller amortering eller erkänner fordringen på annat sätt gentemot borgenären, 2. gäldenären får ett skriftligt krav eller en skriftlig erinran om fordringen från borgenären eller 3. borgenären väcker talan mot gäldenären. Ingen uppgift i din fråga tyder på att ett preskriptionsavbrott skett, därför borde rätten att kräva ut fordran vara förlorad. Dock måste hänsyn tas till den viljeförklaring er mor lämnat i sitt testamente. Där uttrycks att de lån som barnen har erhållit ska betraktas som förskott på arv. Arvlåtarens avsikt verkar alltså ha varit att efterskänka lånen, och avräkna beloppen som förskott på arv. Även om er systers lån redan var preskriberat när testamentet upprättades borde förordnandet kunna tolkas som att ett belopp som motsvarar lånebeloppet ska räknas av från er systers arvslott. En testator är fri att förordna om sin kvarlåtenskap så länge lagstadgade krav uppfylls och er mor hade lika gärna kunnat förordna att vissa arvingar skulle erhålla större del av arvet, så länge inga laglottsbestämmelser (https://lagen.nu/1958:637#K7P1) kringgås. Sammanfattningsvis finns mycket som talar för att en summa motsvarande lånebeloppet bör kunna räknas av från er systers andel av arvet. Mvh
Pernilla SkoglösaRådgivare