Bodelning i samboförhållande

Hej Angående bodelning vid samboförhållande: 1. Om jag och min sambo har ett gemensamt banktillgodohavande och sedan avlider han, ingår det då i bodelningen? 2. Vad händer med skulder i bodelningen, samma som vid äktenskap eller är det annorlunda?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Frågor rörande bodelning i samboförhållanden regleras i sambolagen. Du kan själv hitta bestämmelserna här: https://lagen.nu/2003:376. Att en sambo avlider är en av tre grunder för att ett samboförhållande ska anses ha upphört. När ett samboförhållande upphört pga att ena sambon avlidit har den efterlevande sambon rätt att begära bodelning. Observera att *den enda som har rätt att begära bodelning är den efterlevande sambon* (18 §). Det är dessutom en förutsättning för bodelning att den efterlevande sambon begär att bodelning ska ske. Vad ska då ingå i en bodelning? I 8 § stadgas att det som ska fördelas är *samboegendomen*. Med samboegendom avses enligt 3 § "gemensam bostad och bohag som har förvärvats för gemensam användning". Som du förstår är ett gemensamt bankkontoinnehav inte något som faller in under gemensam bostad eller gemensamt bohag. Det skulle alltså inte ingå i en framtida bodelning. Vid en bodelning ska först sambornas andelar i samboegendomen beräknas (12 §). Vid beräkningen ska därefter "från vad en sambo äger av egendomen så mycket avräknas att det täcker de skulder som den sambon hade när samboförhållandet upphörde" (13 §). Här är det viktigt att komma ihåg att eftersom en bodelning mellan sambor endast omfattar samboegendom så får inte alla skulder räknas av. Om en skuld hör till någon särskild egendom så ska den i första hand täckas av med egendom som inte ingår i bodelningen. Efter att avdrag för eventuella skulder gjorts ska det som är kvar av samboegendomen läggas ihop. Värdet som då fås fram ska sedan delas lika mellan samborna (14 §). Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor. Skriv gärna igen om du har fler frågor! Vänligen, Paulina Nilsson
Paulina NilssonRådgivare