Gemensam ekonomi

Hej! När jag och min sambo flyttade ihop tog jag ett lån för att snabbt kunna köpa möbler som vi behövde. Vi delade rakt av på inköpen, med pengar från mitt lån och min sambos besparingar. Hur gör vi med avbetalning på detta lån när vi har gemensam ekonomi? Hon tycker att det är orättvist och vill ha kompensation om det ska tas av vår sammanlagda inkomster.

Lawline svarar

Hej Vidar! Den lag som är tillämplig på sambor är Sambolagen, SamboL. Utgångspunkten är att var och en av er svarar för era egna skulder. Detta gäller även inom äktenskap, Äktenskapsbalken(ÄktB) 1 kap 3 §. Juridiskt sett har du och din sambo alltså åtskild ekonomi. Vad ni kommer överens om gäller mellan er, men din sambo kan inte med stöd av SamboL förhindra dig att använda dina inkomster till att betala av ditt lån. Du kan å andra sidan inte heller kräva att få använda hennes inkomster till att betala ditt lån. Vad som är ”rättvist” kan ju vara något annat än vad som är juridiskt ”rätt”. Jag hoppas ni hittar en lösning som känns rättvis för er båda!
Jenny GustafssonRådgivare