Sambos rätt till bostad vid separation

Familjerätt / Bodelning Jag har haft min hyresrätt i 10år. Nu blir jag sambo med min flickvän som fått uppehållstillstånd. Kan jag avtala bort risken att tvingas överlåta hyresrätten om förhållandet upphör? Vad räknas som synnerliga skäl? Finns annat än gravidiet, tex lägre inkomst eller dyl.?

Lawline svarar

Hej, Lagregeln du nämner finns i 22 § sambolagen. Rekvisitet synnerliga skäl skall tolkas restriktivt och exempel på sådana skäl kan vara om sambon är gravid. Regeln är tvingande och kan inte avtalas bort. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare