Bodelning sambo

Hej! Om jag köper mark med egna pengar som jag sparat på mitt eget konto, kommer min sambo ändå att ha rätt till hälften om vi separerar? Tack!

Lawline svarar

Hej, För regler gällande samboförhållande är sambolag (2003:376), SamboL tillämplig. (https://lagen.nu/2003:376) När ett samboförhållande upphör av annat skäl än att samborna ingår äktenskap med varandra, ska på begäran av någon av samborna samboegendomen fördelas mellan dem genom bodelning. Detta framgår av 8 § SamboL. Vad som innefattas av begreppet samboegendom framgår av 3 § SamboL. Där sägs att sambors gemensamma bostad och bohag som har förvärvats för gemensamt bruk utgör samboegendom. Med andra ord skulle inte en bit mark ingå vid en bodelning. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare