FrågaFAMILJERÄTTBodelning03/05/2011

Bodelning

Han och hon är gifta men har egna bankkonton och spar egna medel, saknar äktenskapsförord. Han slösar och hon sparar. Han går bort, ska hennes sparpengar inkluderas i bodelningen? Dom har 4 särkullbarn och 1 gemensamt barn.

Lawline svarar

Hej, Enligt 10 kap 1 § äktenskapsbalken ska makarnas giftorättsgods ingå i bodelningen och enligt 7 kap 1 § äktenskapsbalken framgår att en makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom. Vad som utgör enskild egendom framgår av 7 kap 2 § äktenskapsbalken. En makes egendom kan bland annat göras till enskild egendom genom förordnande om detta i äktenskapsförord. Då inget äktenskapsförord finns är fruns sparpengar giftorättsgods och ska således ingå i bodelningen. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare