Samboegendom

Jag är ogift men är sammanboende i en hyreslägenhet. Jag tjänar bra o har ett välutvecklat behov av marktjänst. Min sambo däremot arbetar i hemmastudion med att komponera musik och har varierande inkomst som står för maten. Jag betalar hyran och de andra utgifterna. Under tiden vi bott tillsammans har vi skaffat följande egendom: a) Ett fritidshus värt 800 tkr. Belånat till 200 tkr. Båda är lagfarna ägare till hälften var. b) Min sambo har använt ett arv och köpt möbler för 200 tkr. c)Jag har fått en matta av sin mormor värd 50 tkr samt övertagit hyresrätten då mormodern flyttade till en servicelägenhet. d) Min sambo har köpt en bil för 150 tkr som han använder för att på vardagarna köra sin dotter till ett dagis. Dottern är rörelsehindrad. Nu har vårt förhållande spruckit och vi är oense om vem som ska få vad och ingen av oss vill flytta. Så jag undrar om ovannämnda egendom kan utgöra samboegendom enligt lag.

Lawline svarar

Hej, Vad som utgör samboegendom framgår av 3-7 §§ sambolagen och utgörs kortfattat av sambornas gemensamma bostad och bohag om de förvärvats för gemensam användning. För att besvara din fråga på tydligaste sätt går jag igenom egendomarna i den ordning du gjort i din fråga. a) Fritidshuset är inte samboegendom i lagens mening då den inte utgör er permanenta bostad. b) De möbler som din sambo köpt för ärvda pengar utgör samboegendom utan i det fall det föreskrivits i testamente att pengarna ska utgöra enskild egendom. c) Den matta du fått i gåva av din mor utgör samboegendom om du fick den i syfte att du och din sambo skulle ha den i eran gemensamma lägenhet och att din mamma inte förskrivit vid gåvans tillkomst att det ska vara din enskilda egendom. Likaså utgör hyresrätten samboegendom om du fick den för att du och din sambo skulle bo där gemensamt. d) Bilen utgör inte samboegendom i lagens mening då den inte är att hänföra vare sig till bostad eller bohag. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare