Ska pengarna ses som förskott på arv?

Min pappa vann 1 miljon 2 år innan han dog. Jag fick 100 000 av dessa. Han skrev ett brev att de inte skulle vara ett förtida arv. Nu när han är död så vill de andra 2 syskonen att detta är ett arv och jag skall betala tillbaka. "Vi är tre syskon". Kan det vara så?

Lawline svarar

Hej, Dina syskon kan inte kräva att du betalar tillbaka denna summa. Visserligen finns det en bestämmelse i Ärvdabalkens 6 kap. 1 §, som föreskriver att sådant som bröstarvingar (barn till arvlåtaren) mottagit under arvlåtarens livstid ska ses som ett förskott på arv och därmed avräknas ifrån arvingens del i arvet. Dock finner man i samma bestämmelse att avräkning endast ska ske ”om inte annat har föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett”. För att avräkning inte ska göras krävs således att det finns någon form av viljeförklaring, ifrån arvlåtaren, om att pengarna inte ska ses som ett förskott på arv. Då det inte krävs någon speciell form på en sådan viljeförklaring, räcker det med att din pappa skrivit ett brev. Detta medför alltså att avräkning på ditt arv inte ska göras och du är därmed inte återbetalningsskyldig till dina syskon. Här hittar du Ärvdabalken: https://lagen.nu/1958:637 Med vänlig hälsning Elin Sjörén
Elin SjörénRådgivare