FrågaFAMILJERÄTTBodelning02/05/2011

Skulder vid bodelning

Hej jag undrar ang lagarna gällande bodelning vid samboförhållande samt äktenskap. Jag har förstått att innan bodelning sker för samboegendom/giftorättsgods ska respektive skulder dras av. Men ska man dra av skulder som man har på enskild egendom på samboegendomen\giftorättsgodset? T ex om jag har en bostadsrätt som enskild egendom med skulder på 1mkr ska detta då dras av på mitt giftorättsgods? (Motparten har endast enskild egendom)

Lawline svarar

Hej, Enligt 11 kap. 2 § äktenskapsbalken ska en skuld med förmånsrätt i enskild egendom som huvudregel inte ingå i bodelningen. Först om inte full täckning av skulden kan ske från den enskilda egendomen dras den överstigande delen av från giftorättsgodset. En liknande regel återfinns i 13 § sambolagen. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare