Förskott på arv eller inte

Innan mor dog skulle hennes hyresrätt omvandlas till bostadsrätt. Hon frågade om jag var intresserad, men jag avböjde. Då fick min bror med fru chansen att ta över och de betalade insatsen på ungefär 950000 genom en uppgörelse med bostadsrättsföreningen som innebar att mor aldrig ägde. Hon skrev under ett andrahandskontrakt med förmånliga villkor som skulle gälla så länge hon levde. Idag kan bostadsrätten va värd uppåt två miljoner eller så. Värdestegringen innebär alltså en fördubbling bara på det år som har gått sen min bror tog över. Att kalla detta en gåva eller ett förtida arv som skulle berättiga till kompensation går väl inte. Men någon slags förmån har ju ändå min bror kommit i åtnjutande av genom mor. Hur regleras dylikt? Finns det några prejudikat om jämkning? Undrande

Lawline svarar

Hej, Detta är varken en fråga om förskott på arv eller gåva som du säger. Din bror har förvärvat lägenheten mot vad det låter som ett marknadsmässigtvärde direkt av bostadsrättsföreningen. Du har fått en chans att utnyttja samma möjlighet då din mor erbjöd dig att köpa lägenheten. Då din mor inte själv sålt lägenheten till din bror och då det verkar som att han betalat ett marknadsmässigtpris för lägenheten finns det alltså inga jämkningsmöjligheter att tillgå. Mvh Martina
Martina BlombergRådgivare