Skatt på gåvor

Jag har nyligen fått en gåva (pengar) från min far på ungefär 200 000kr från utlandet. Jag förstår att gåvoskatten är avskaffad sedan 2005, men är jag skyldig att skatta gåvan på annat sätt istället?

Lawline svarar

Hej Det finns som du säger ingen gåvoskatt eller annan skatt på gåvor i Sverige. Förmögenhetsskatten är också borttagen, om summan skulle ha gjort så att du kom över den gränsen. Det finns en skatt på gåvor om de kommer från ens arbetsgivare, men så länge som du inte har ett anställningsförhållande till din far så ska du inte skatta på gåva. Om du skulle ge någon form utav motprestation för pengarna så kan det ses som att det inte är en gåva och då måste du betala inkomstskatt på beloppet. Det finns ingen skatt i Sverige som du ska betala om det är en ren gåva, om det skulle finnas några regler i det land där gåva gavs ifrån kan jag inte säga men du ska inte skatta i Sverige. Med vänlig hälsning
Louise ModinRådgivare