Andrahandsuthyrning av bostadsrätt

Vi har två (2) bostadsrätter och barn som bor hemma. Han är 20 år. Kan vi låta honom permanent nyttja den ena bostadsrätten, utan att anmäla honom, som medlem till styrelsen för bostadsrättsföreningen?

Lawline svarar

Hej! Jag tolkar det som att tanken är att er son självständigt ska bruka lägenheten (alltså att han ensam ska bo där). Ett sådant brukande innebär en upplåtelse av bostadsrätten i andra hand. I 7 kap. 10 § Bostadsrättslag(1991:614), BRL, stadgas att bostadsrättshavaren endast får hyra ut sin lägenhet för självständigt brukande om styrelsen ger sitt samtycke, se https://lagen.nu/1991:614#K7P10S1. Om styrelsen inte lämnar sitt samtycke kan bostadsrättshavaren ändå upplåta lägenheten om hyresnämnden lämnar tillstånd, se 7 kap. 11 § BRL. Hyresnämnden ska lämna tillstånd om bostadsrättshavaren har beaktansvärda skäl för upplåtelsen och föreningen inte har någon befogad anledning att vägra samtycke. I förarbetena till 7 kap. 11 § (propositionen 2002/03 :12 s. 119) sägs att tillstånd för andrahandsuthyrning i princip bör ges om en förälder vill hyra ut en mindre lägenhet till sitt barn. Bostadsrättsägarens skäl för tillstånd ska dock vägas mot föreningens argument mot tillståndet. Sammanfattningsvis: Ett tillstånd krävs från styrelsen. Om de inte lämnar sitt godkännande kan ni vända er till hyresnämnden för att försöka få ett tillstånd till andrahandsuthyrningen därifrån. Med vänliga hälsningar
Mari-Helen SchöllinRådgivare