Vem som står för felet när en vara levereras till köparen

Hej! Jag undrar vad som gäller vid detta tillfälle. Om jag köpt en tvättmaskin som inte fanns på lager, De säger då till mig att det kommer dröja ca 2 veckor innan den kommer fram och jag ber dom då att leverera varan så fort den kommit fram. Det visade sig att varan kom fram en vecka tidigare och då affär försökte leverera tvättmaskinen var jag inte hemma. De ställde tvättmaskinen utanför min dörr, men när jag kom hem var den borta. Förmodligen någon annan som tagit den. Vad gäller vid detta tillfälle? Är det mitt fel eller var det företaget som skickade varan till mig som gjorde fel? Och vilken lag skall tillämpas?

Lawline svarar

Hej! I det här fallet har det betydelse vem som hade risken för varan, den som hade risken ska också stå för varan och den går sönder eller försvinner. Huvudregeln är att risken går över på köparen när den får varan av säljaren, alltså faktiskt får varan. Det har sagts att om säljaren lägger varan i brevlådan så har den kommit till köparen och köparen har då risken för varan. Det är lite tveksamt hur det blir utanför ens dörr, det har sagts att om man har kommit överens om att lämna varan på ens villatomt så ska den anses ha kommit fram till köparen, men om man ställer varan utanför ens dörr i ett trapphus har den inte gjort det. Om du har köpt tvättmaskinen som konsument, alltså till privatbruk och den lämnades i trapphuset så ska säljaren stå för att den försvann även om ni kom överens om att säljaren skulle ställa den där, det är som sagt mer tveksamt om den ställdes på din villatomt, troligtvis måste du stå för det. Köpte du den som en näringsidkare, alltså till ditt företag så är det avtalet som gäller i första hand och kom ni då fram till att säljaren skulle lämna den hos dig så måste du tyvärr stå för att den försvann. Skulle ni inte ha kommit överens om något så borde det blir ungefär samma bedömning som om du var konsument, alltså i trapphus så får säljaren stå för det men du om det är villatomt. Med vänlig hälsning
Louise ModinRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Konsumentköplagen? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo