Bröstarvingars rätt till laglott

Jag är ensamstående med två bröstarvingar; om jag forordnar om särskild förvaltare avseende min kvarlåtenskap tills barnen fyllt 25 blir deras laglott då kränkt? Isf från när? Från dag 1 (när de ärver) eller från det de fyller 18?

Lawline svarar

Hej, i Ärvdabalk (SFS 1958:637) (https://lagen.nu/1958:637) regleras bröstarvingars rätt till laglott i 7 kap. Att utse en särskild förvaltare angående kvarlåtenskapen innebär att laglotten kränks, detta enligt 7 kap. 5 § ÄB. Lagrummet föreskriver att bröstarvingarna har en rätt till full äganderätt till kvarlåtenskapen och därmed går det inte att förordna om särskild förvaltare på det sätt du beskriver, i alla fall inte för den delen av pengarna som utgör barnens laglott. Bröstarvingarnas rätt till sin laglott utfaller så fort arvet blir aktuellt och därmed kränks deras rätt från dag ett. Mvh Oskar Axelson
Oskar AxelsonRådgivare