Testamenten mellan sambos och laglott

Hej Min sambo har i testamentet mej som enda arvtagare. Hon har 1 barn. Hur skriver hon i ett gåvobrev till mej där hon ger mej större delen av sina bankmedel? Hon vill inte att det skall vara förskott på mitt kommande arv.

Lawline svarar

Hej, din sambos barn har i enlighet med 2 kap 1 § Ärvdabalken (1958:637) (https://lagen.nu/1958:637) rätt att i arv utfå hälften av din sambos tillgångar. Laglotten går inte att testamentera bort. Lagregeln i 7 kap 4 § Ärvdabalken skyddar bröstarvingars (dvs. arvlåtares barns) rätt till laglotten ifrån stora gåvor innan arvlåtarens död. Laglotten är således hälften av kvarlåtenskapen från en arvslåtare och denna är alltså skyddad genom lag. Däremot kan resterande del av kvarlåtenskapen fritt testamenteras från din sambo till dig. Därför kan inte din sambo, med full verkan, varken ge bort i gåva alternativt testamentera egendom som inskränker bröstarvinges rätt till sin laglott. Mvh Oskar Axelson
Oskar AxelsonRådgivare