Förskott på arv eller gåva enligt 3:3 ÄB

Äb kap3 §3...? Om den efterlevande föräldern har givit ett av sina 2 barn en fastighet i gåva, som ej ska ses som förskott på arv, blir det andra barnet helt utan arv om det går mer än 5 år från det att gåvan mottogs? Försvinner arvet efter den först avlidne också? (föräldrarna var gifta med 2 gemensamma barn.Inga inbördes testamenten.Halva fastigheten ärvde den efterlevande makan med fri förfoganderätt.) Vad kan den som blir utan arv göra? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! 3 kapitalet 3 paragrafen i ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637) finns i första hand för att skydda personer som enbart ska få ett efterarv från den personen. Ni ska också få ett efterarv men ni ärver också från den andra föräldern. Eftersom den efterlevande ärver med fri förfoganderätt, att den får göra vad den vill med egendomen förutom att testamentera bort den är det svårt att komma åt handlingen. Det kan självklart ses som förskott på arv vilket gåvor till barn normalt görs. Undantaget är om de dock kommer överens att det inte ska vara förskott på arv så blir det inte det heller, bäst är att det skrivs ett dokument för annars måste barnet bevisa det på något sätt när föräldrarna har avlidigt. Det här står i 6 kapitalet 1 paragrafen ärvdabalken. Någon tidsfrist finns inte kring det hela utan det bedöms när bodelning ska göras efter båda föräldrarna. Är det inget förskott på arv så delar ni barn upp den egendom som finns kvar efter båda föräldrarna och bortser bara ifrån fastigheten. Skulle det vara ett förskott på arv så dras den delen bort från den personens arvslott. Den som inte har fått någon gåva kan hävda att det är ett förskott på arv och att den delen ska avräknas senare när bodelningen kommer att göras. Sedan kommer båda barnen gemensamt ärva det som finns i boet när den andra föräldern avlider. För att 3 kapitel 3 paragrafen ska kunna användas krävs det att gåva orsakar att den kvarvarande egendomen väsentligt minskar. Det skulle enligt förarbetena krävas att den efterlevandes egendom minskar med minst 30 % av det som är gemensamt, alltså inte enskild egendom eller sådant som har tillkommit efter den först avlidna som ett arv eller något. Vill man föra talan om att gåvan ska återgå enligt den här regeln så finns det en tidsfrist på 5 år från det att gåva mottogs och dessutom måste mottagare vara medveten om att gåva gjorde så att boet minskade väsentligt. Skulle gåva göra så att barnet som inte fick någon gåva inte kan få sina laglott (hälften av arvslotten) från den första avlidna så kan den personen hävda det vid en stämning. För att en gåva ska gå tillbaka enligt 3 kapitalet 3 paragrafen så måste personen väcka talan till domstol och domstolen måste döma i målet, eller att parterna förlikas. Det enklaste är att hävda att det är förskott på arv, dock om ni är oense så måste någon väcka talan här också och få det utrett utav domstolen. Skulle inte gåva återgå eller avräknas så räknas den inte med i den framtida bodelningen mellan båda föräldrarna och barnen får dela på det som finns vid den tidpunkten. Med vänlig hälsning
Louise ModinRådgivare