Internationell arvsrätt

Hej! Min far avled i höstas och lämnade efter sig ett arv som skall fördelas. Kvar fanns hans fru, samt jag och min bror som är särkullbarn med olika mödrar. Enligt registerutdraget har båda tidigare äktenskapen upplösts genom skilsmässa. Min bror är född och uppvuxen i Chile och har endast chilenskt medborgarskap. Vår far bodde endast i Chile under en kort period varpå han hann gifta sig och få barn. Min bror i Chile hävdar att vår far och hans mamma aldrig skilde sig enligt de register som finns i Chile. Vad är det som gäller här? Svenska myndigheters register eller Chilenska? Mvh Marcus

Lawline svarar

Hej! Eftersom du skriver att båda tidigare äktenskapen har upplösts genom skilsmässa och att du även har bevis för det så måste den anses vara giltig i Sverige. Att skilsmässan inte är giltig i Chile förändrar inte giltigheten i Sverige. Du nämner inte om din far var chilensk medborgare men eftersom du skrev att han enbart bodde där en kort period så utgår jag från att han endast var svensk medborgare. Huvudregeln enligt 1 kap 1 § IDL är att rätt till arv efter svensk medborgare bedöms enligt svensk lag, se: https://lagen.nu/1937:81. Det betyder alltså att när man beräknar arvet så sker det efter svenska regler och inte chilenska. Hoppas svaret var till hjälp. Med vänlig hälsning
Elin KarlssonRådgivare