Barns laglott

Jag är ogift och har ett barn som i sin tur har 2 barn. Jag vill testamentera maximalt till barnbarnen. Vad är mitt barns laglott?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Regler om arv, testamente och laglott finns i Ärvdabalken.(https://lagen.nu/1958:637) En bröstarvinge (som ditt barn är) har alltid rätt till sin laglott precis som du uppmärksammat, detta enligt 7:1 Ärvdabalken. Laglotten är hälften av arvslotten, alltså hälften av egendomen som ärvs. Har du en miljon kronor är alltså laglotten femhundratusen kronor. Med vänlig hälsning,
Linn TorstenssonRådgivare