Bodelning Sambo

Jag och min sambo har beslutat att separera. Min sambo äger en fritidsfastighet samt aktieportfölj. Jag äger ärvda möbler och vår bostad som är belånad för 3 mkr. Bostadsrätten köpte jag tre månader efter att vi flyttat ihop. Bostaden köpte jag för pengar som jag ärvt med förbehåll att de skulle utgöra enskild egendom. Hur kommer våran bodelning att se ut? Kommer min sambo kunna ta del av min bostadrätt eftersom jag köpt den tre månader efter att vi flyttat ihop? Vad händer med mina ärvda möbler? får jag behålla dessa då de är ärva? Vore väldigt tacksam för ett svar. Mvh

Lawline svarar

Hej, För regler gällande samboförhållande är sambolag (2003:376), SamboL tillämplig. (https://lagen.nu/2003:376) När ett samboförhållande upphör av annat skäl än att samborna ingår äktenskap med varandra, ska på begäran av någon av samborna samboegendomen fördelas mellan dem genom bodelning. Detta framgår av 8 § SamboL. Vad som innefattas av begreppet samboegendom framgår av 3 § SamboL. Där sägs att sambors gemensamma bostad och bohag som har förvärvats för gemensamt bruk utgör samboegendom. Om ni alltså anskaffat bostaden i fråga för att ni ska flytta ihop, eller gör så i direkt anslutning i tid, så ska bostaden och bohaget ingå i en bodelning. Detta gäller oavsett hur den gemensamma bostaden förvärvats. Den skuld du nämner kommer du att kunna räkna av vid en bodelning. De möbler du ärvt ska enligt min bedömning inte ingå i en bodelning då dessa inte är införskaffade för gemensamt bruk. I samboegendomen ingår dock inte egendom som en sambo har ärvt och som gjorts till sambons enskilda egendom genom villkor i testamente, 4 § 3 p. sambolagen. Även surrogat för sådan egendom undantas från samboegendom, förutsatt att inte annat framgår av testamentet (4 § 4 p. sambolagen). Den fritidsfastighet samt aktieportfölj som din sambo äger utgör inte samboegendom och kommer därav inte att upptas i en bodelning. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare