Vilkor medlemskap bostadsrättsförening

Om det är skrivet i stadgarna ordagrant "Om det kan antagas att förvärvaren för egen del ej skall bosätta sig i bostadsrättslägenheten äger föreningen rätt att vägra medlemskap". Ska detta tolkas som att man måste vara mantalsskriven på adressen?

Lawline svarar

Hej, Min tolkning av det angivna stadgandet är att bostadsrättsföreningen förbehåller sig rätten att kunna neka någon medlemskap om det kan misstänkas att denne själv inte vill ha lägenheten för eget bruk eller boende. Exempel på detta kan vara om personen anskaffar sig lägenheten för annans räkning i sitt eget namn eller enbart för att hyra ut lägenheten i andra hand. Jag tror inte att bostadsrättsföreningen har som krav för medlemskap att du måste vara folkbokförd på adressen. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare