FrågaPROCESSRÄTTDomstol26/04/2011

Återkallelse av överklagande - möjligt att återta?

Min bror blev dömd han överklagade men senare drog tillbaka överklagandet då han fick höra från åklagaraen att om han överklagar så komer hon att begära att han får dubbla strafftiden. Överklagande tid sträcker sig fram till 15 april. kan man lägga in en överklagan igen?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! I lagkommentaren till rättegångsbalken 51 kap. 24 § kan man läsa att när ett överklagande återkallas så skriver hovrätten av målet och tingsrättens dom står fast. Det är dock möjligt att ta tillbaka sin återkallelse ända fram till dess att hovrätten har skrivit av målet. Som du förstår måste det ske innan överklagandetiden går ut (domen vinner laga kraft). Vänligen, Paulina Nilsson
Paulina NilssonRådgivare