FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott25/04/2011

Peskriptionstid för våld mot tjänsteman

Hej, För lite mer än 1år sen så hamnade jag i bråk med några ordningsvakter. En anmälan om våld mot tjänsteman samt våldsamt motstånd togs upp. Ca 5månader efter fick jag komma till polisen för en Hörning och nu har det ju gått lite över ett år sen detta hände och jag har inte hört nått från polisen sen Augusti 2010. Hur länge ska man behöva vänta?

Lawline svarar

Åklagaren kommer kontakta dig och meddela huruvida han/hon går vidare och väcker åtal. Om åklagaren inte har tillräckligt med bevisning läggs åtalet ner och det blir ingen rättegång. Om åtal läggs ner får man information om detta. Dessvärre kan det ta lång tid att få besked. Rättegång kan inträffa långt senare efter att händelsen ägt rum. För att den enskilde individen inte ska vänta alltför länge finns preskriptionstid. Preskriptionstiden för våld mot tjänsteman av normalgraden är 10 år. Är brottet att anse som ringa (mindre allvarligt) är preskriptionstiden istället 2 år. Se 35 kap. 1 § BrB. Då jag inte vet exakt vadsom hänt vet jag inte hur brottet komemr att rubriceras. Om påföljden för våld mot tjänsteman kan du läsa i 17 kap. 1 § BrB. https://lagen.nu/1962:700 Åklagaren har alltså tio år/två år på sig att väcka åtal. Det är inte meningen att det ska ta så lång tid, men beroende på arbetsbelastningen hos åklagarna kan rättegångar äga rum flera år senare efter händelsen. Om du har frågor i ditt ärende, tveka inte att kontakta åklagarmyndigheten där du bor. Med vänlig hälsning
Lina RadovicRådgivare