Är rätten till laglott kränkt?

Hej! Vi är tre syskon som nu är bröstarvingar till våran mor som avled i Januari 2011. Mor har skrivit testamente som nästan omfattar hela kvarlåtenskapen sånär som på hennes ordinära bohag. Testamentet innfattar fastighet och även de lån som ligger fastiheten till last samt mycket lösöre som till vissa delar ev kan vara av värde men också mycket som är värdelöst. Testamentet är utformat som ett legat till en av bröstarvingarna där allt är nedtecknat och preciserat och ska gå till en av bröstarvingarna. Min fråga i nuläget är om legat inkräktar på laglotten ifall inte resterande kvarlåtenskap väger upp till att övriga två får sina laglotter eller om legatet utges före bodelning och resterande kvarlåtenskap delas på oss tre bröstarvingar? Eller räknar man hela värdet av kvarlåtenskapen och delar detta i 4/6 samt två st 1/6 som man enklast förklarar en sådan här arvsdelning? Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej I Ärvdabalken (1958:637), ÄB, hittar du regler kring arv och testamente, se https://lagen.nu/1958:637. Enligt ÄB 2 kap. 1 § ska barnen ta lika lott, vilket innebär att arvet ska fördelas jämt på barnen (i lika stora arvslotter). Har ett testamente upprättats kan dessa regler frångås, eftersom tanken är att den avlidnas önskan ska följas. Dock har bröstarvingarna(barnen till den avlidna) rätt till sin laglott. Av 7 kap. 1 § ÄB framgår att laglotten är hälften av arvslotten, se https://lagen.nu/1958:637#K7P1S1. En bröstarvinge kan påkalla jämkning av testamente för att få ut sin laglott, vilket måste göras inom 6 månader från det att denne delgetts testamentet(enligt reglerna i 14 kap. ÄB), se 7 kap. 3 § ÄB. Om er mor var gift ska en bodelning förrättas innan arvsskifte kan ske, vilket också är fallet om hon var sambo med någon och denne begär en bodelning, se 23 kap. 1 § ÄB. När det är klargjort vad som är hennes tillgångar och skulder så görs avdrag för skulderna (och eventuella kostnader som dödsboet haft) för att få fram vad arvet ska bli. Det är således hela kvarlåtenskapen som ingår vid arvsdelningen och det är detta som normalt fördelas på arvtagarna enligt ordningen i ÄB. Eftersom det i detta fall finns ett testamente som går emot arvsordningen har ni rätt till er laglott. Kvarlåtenskapen (alla tillgångar minus skulder och ev. kostnader) delas i detta fall på tre och hälften av det är alltså laglotten (1/6 per barn). Om de tillgångar som inte testamenterats bort inte räcker till era laglotter har ni alltså rätt att påkalla jämkning av testamentet för att få ut laglotten (enligt 7 kap. 3 § ÄB). Men detta måste som sagt göras inom 6 månader efter det att ni delgetts testamentet, annars har ni förlorat er rätt till laglott. Med vänliga hälsningar
Mari-Helen SchöllinRådgivare