Avyttring av bostadsrätt - slitage

jag bor i en bostadsrätt och min katt har bland annat klöst på väggen. nu ska jag flytta och jag undrar vad som gäller, vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej, Det är upp till dig och den som köper bostadsrätten att komma överens om i vilket skick lägenheten ska ha när den nya ägaren tillträder. Det hade troligtvis sett annorlunda ut om det varit en hyresrätt du skulle flytta ifrån, men när man avyttrar en bostadsrätt regleras vanligtvis sådant slitage via köpeskillingen med den nya ägaren. Du har således ingen skyldighet att reparera lägenheten innan du säljer den. Vänliga hälsningar
Elin SchmidRådgivare