FrågaFAMILJERÄTTBodelning22/04/2011

Bodelning när ena makens skulder överskrider dennes tillgångar

Vid skilsmässa: maken har 500000:- på banken samt 600000:- i skulder = -100000:-. jag har 500000:- på banken men inga skulder = 400000:- gemensamma tillgångar. Innebär det då att han har kvar sina 500000:- på banken plus att han får hälften av 400000:- alltså totalt kvar 700000 :- på banken medans jag bara får 200000:- på banken?

Lawline svarar

Hej! Reglerna kring bodelning hittar du i Äktenskapsbalk(1987:230), ÄktB, 9 kap. – 13 kap., se https://lagen.nu/1987:230#K9P1S1. Makarnas giftorättsgods ska ingå i bodelningen, enligt 10 kap 1 § ÄktB (giftorättsgods är all egendom som inte är enskild egendom, vilket framgår av 7 kap. 1 § ÄktB). Från varje makes andel ska dennes skulder avräknas (särskilda regler gäller för skulder som hänför sig till ena makens enskilda egendom), se 11 kap. 1 och 2 §§ ÄktB. Det som återstår av giftorättsgodset ska sedan delas i två delar, enligt 11 kap. 3 §. Om vi då förutsätter att det enda giftorättsgodset som finns är era banktillgodohavanden och att skulden inte avser enskild egendom så skulle beräkningen se ut på följande sätt: Make Fru Giftorättsgods 500 500 Skulder 600 0 Till delnig 0 500 Att dela 500 Efter delning 250 250 (I 12 kap. ÄktB finns regler om jämkning vid bodelning, vilka kanske skulle kunna vara aktuella. För att jämkning ska bli aktuellt krävs att det skulle bodelningens resultat skulle vara oskäligt. Denna bedömning görs med särskild hänsyn till längden på äktenskapet, makarnas ekonomiska förhållanden samt omständigheterna i övrigt, enligt 12 kap. 1 § ÄktB) Har dock maken en fastighet som anses vara giftorättsgods så räknas värdet av den med, precis som all annan giftorättsgods som ni båda äger. Men skulle vi utgå från att era banktillgodohavanden är de enda tillgångarna ni har så ser alltså fördelningen ut enligt ovan. Vilket praktiskt sett innebär att du ska överföra tillgångar till ett värde av 250.000kr till din tidigare make (om inte jämkning är aktuellt). Med vänliga hälsningar
Mari-Helen SchöllinRådgivare