Renovering av badrum i bostadsrätt - påtaglig skada eller olägenhet för föreningen?

Hej! Jag har tänkt renovera badrummet och i samband med det flytta golvbrunnen en liten bit för att passa till nya duschen. Förening avslog dock min förfrågan med hänvisning till att detta innebar olägenhet för förening, utan vidare motivering. Har de rätt att avslå en sådan förfrågan utan ytterligare motivering trots att jag visat på behörig hantverkare och efterbesiktning?

Lawline svarar

Hej, Ditt spörsmål regleras i Bostadsrättslagen (1991:614) (se https://lagen.nu/1991%3A614 ). Lagens 7 kap. reglerar bostadsrättshavarens rättigheter och skyldigheter. I 7 kap. 7 § 1 st. 2 p. sägs att bostadsrättshavaren inte utan styrelsens tillstånd får ändra befintliga ledningar för avlopp eller vatten. Enligt 7 kap. 7 § 2 st. får styrelsen inte vägra att lämna tillstånd till det som regleras i 1 st. om inte åtgärden leder till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen. För att en förändring ska anses utgöra en olägenhet för föreningen krävs i regel långtgående och ingripande förändringar av bostaden. Även om det är fråga om en väsentlig förändring krävs det dock att styrelsen har tungt vägande skäl för att neka tillstånd. Exempel på förändringar som faktiskt innebär olägenhet är att planlöningen ändras så att lägenheten blir svår att avyttra. Vidare kan föreningens stadgar ge vägledning om vad som är att anse som påtaglig skada eller olägenhet i det enskilda fallet. Om det av stadgarna framgår att lägenheten ska vara utrustad på visst sätt kan en förändring som inskränker detta anses utgöra påtaglig skada för föreningen. Enligt min tolkning av de uppgifter du lämnat ska din önskade förändring dock inte kunna utgöra varken påtaglig skada eller olägenhet för föreningen. Det finns vidare ingen reglering i lag som säger att föreningen måste specificera sitt beslut mer än att åtgärden utgör en olägenhet för dem. Vänligen,
Anton KarlssonRådgivare