FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott18/04/2011

Preskription - misstänkt uppehåller sig utomlands

Hej, jag är misstänkt till två brott tror jag, misstänker att jag är efterlyst. Jag ringde till polisen och de sa att jag inte är efterlyst. Det finns bara en utredning. Kan det vara att de säger sanningen eller de ljuger? Jag befinner mig utomlands och vill komma tillbaka och jag tror att jag får ett års fängelse. Ska jag vänta till prespektionstiden två år eller komma tillbaka för förhör? Mvh

Lawline svarar

Hej! Om polisen sa att du inte är efterlyst och att en utredning pågår så stämmer det med högsta sannolikhet. Om Ni ändå är osäker på detta eller vill ha mer detaljer kring utredningen kan Ni ringa till polisen och be om att få utredningen skickad till Er. Ni har rätt att ta del av dessa handlingar, det kan dock ta ca 1-3 veckor innan Ni får hem handlingarna. Om Ni är misstänkt för brott och vägrar att infinna Er kan vite föreläggas, en summa pengar som Ni måste betala om Ni inte deltar i förhöret. Om Ni stadigvarande uppehåller Er utomlands och det inte är av synnerlig vikt att utredningen äger rum, kan vite undvikas. I Ert fall uppskattas påföljden för brottet vara fängelse i ett år, vilket indikerar på att det är av synnerlig vikt att förhöret äger rum. Det finns också möjlighet för polisen i Sverige att hålla förhör per telefon om det anses tillräckligt för utredningen samt om den stat Ni befinner Er i tillåter det. Förhör via telefon är vanligt idag. Huruvida det är lönt för dig att stanna kvar utomlands kan jag inte besvara. Det beror helt på vad för brott Ni begått. Om Ni har begått ett brott inom straffrättens område, t.ex. misshandel och stannar i utlandet krävs det ytterligare för att preskription skall bli aktuell att Ni inte har erhållit del av åtalet för brottet. Om Ni har erhållit del av åtalet och Ert straff blir fängelse i ett år är preskriptionstiden för Er 10 år (35 kap 8 § brottsbalken). För t.ex. skattebrott sker preskriptionsavbrott dvs. preskriptionstiden upphör under den tiden gärningsmannen befinner sig utomlands. Läs mer i 35 kap Brottsbalken: https://lagen.nu/1962:700 Med vänlig hälsning
Rådgivare