Köpares avtalsbrott vid köp av bostadsrätt

Hej! Jag har skrivit på ett köpekontrakt för en bostadsrätt men har ännu inte betalat handpenning. Hur mycket kan jag bli skyldig att betala om jag bryter kontraktet.

Lawline svarar

Hej! När man köper en bostadsrätt köper man ju egentligen en rättighet att få nyttja en av bostadsrättsföreningen ägd lägenhet. Gällande bostadsrätter finns en speciell lag, bostadsrättslagen (BRL). I 6 kap. 4 § 1 st. BRL stadgas att avtal om överlåtelse av bostadsrätt ska upprättas skriftligen, när båda parter har skrivit under avtalet är det bindande för dem båda. Ett undantag finns dock i 6 kap. 5 § BRL där det sägs att om köparen vägras medlemskap i bostadsrättsföreningen blir köpet ogiltigt. I ditt fall förstår jag det som att något sådant förhållande dock inte föreligger utan att du bara vill bryta kontraktet på grund av att du inte längre vill bo i just den bostadsrätt du skrivit på kontrakt om. Dina skyldigheter i det fallet beror givetvis lite på vad som står i avtalet du skrivit på, kanske finns det någon klausul om ersättningsskyldighet vid avtalsbrott där? Om inget specifikt står i avtalet så är huvudregeln inom svensk rätt att avtal ska hållas, så om det inte finns någon giltig anledning för dig att bryta kontraktet (genom att exempelvis säljaren begått ett avtalsbrott)kan du bli ersättningsskyldig. Gällande köp av bostadsrätter (som är lös egendom) är det köplagen som är tillämplig. I 51 § köplagen stadgas att om inte köparen betalar kan säljaren kräva betalning eller häva köpet och begära skadestånd, det senare kan ju bli aktuellt i ditt fall om du inte betalar och efter uppmaning inte heller gör det då du vill bryta kontraktet. Gällande skadeståndet stadgas i 67 § köplagen att det innefattar bl.a. ersättning för utgifter, prisskillnad, utebliven vinst och annan direkt eller indirekt förlust som säljaren fått på grund av köparens avtalsbrott. i ditt fall kan skadeståndet exempelvis bestå i betalning av extra mäklarkostnader säljaren har för att sälja bostadsrätten på nytt samt ersättning för den eventuella skillnad i pris som blir för säljaren om denne inte kan sälja bostadsrätten till ett lika bra pris till en ny köpare, du kan alltså tvingas betala mellanskillnaden. Vad som mer exakt kan bli aktuellt att ersätta i ditt fall och vilka summor vi talar om är dock svårt att förutspå. Lycka till! Vänligen,
Fanny OlssonRådgivare