Att skriva samboavtal

Jag och min pojkvän ska flytta ihop i ett hus som jag precis har köpt. Jag vill behålla huset som mitt även under samboförhållandet, dvs att han inte kan renovera eller liknande även om vi bor ihop. Har han rätt till det enligt sambolagen? Kan vi samäga huset även om vi delar ekonomi och hushåll? Finns det möjlighet att hyra ut halva huset till honom med nyttjanderätt för mig och då även ge honom nyttjanderätt till "min" outhyrda del? Har jag i så fall rätt att renovera "hans" del och vise versa? Finns det ngt annat sätt att skriva avtal på att han ska betala hälften av kostnaderna för fastigheten? Mvh

Lawline svarar

Hej! Jag tror att du gjort det lite för komplicerat för dig själv. Enligt 3 § sambolagen utgör sambors gemensamma bostad inklusive bohag (dvs möbler och inredning) så kallad samboegendom, under förutsättning att den köpts för gemensamt bruk. Samboegendom är sådan egendom som man har rätt att dela lika vid en eventuell separation eller dödsfall. Detta innebär att du och din sambo har laglig rätt till hälften av allt det som ni köpt för gemensamt bruk. Din oro är fullständigt berättigad eftersom detta skulle innebära att din sambo har laglig rätt till hälften av värdet på huset vid en eventuell separation. Detta kan man enkelt ändra på genom att skriva ett samboavtal, och därmed gemensamt avtala bort denna rätt för honom att kräva dig på hälften om ni lämnar varandra. Oavsett om man skriver samboavtal eller inte så är ändå huset ditt, dvs du har äganderätten. Detta innebär att han ändå inte har rätt att hur som helst renovera eller liknande utan din tillåtelse under tiden som ni bor tillsammans. Anledningen till att en sambo har rätt till hälften av värdet på huset vid en separation är för att skydda människor från att bli utan bostad, inte för att egentligen "ge" någon rätt till någon annans egendom. Att samäga ett hus förutsätter att din sambo köper in sig i det, eller att du ger bort hälften åt honom och att han skrivs in i lagfarten. Detta har ingen betydelse för huruvida ni delar ekonomi och hushåll i övrigt. Man kan samäga ett hus med någon utan att dela ekonomi och hushåll och vice versa. Ja, han kan bli din "hyresgäst" men då gäller reglerna i hyreslagen (12 kapitlet jordabalken) som är tvingande till hyresgästens förmån. Med hyreslagen följer exempelvis tre månaders uppsägningstid om hyrestiden är längre än tre månader och hyresgästen har rätt till normalt slitage vilket innefattar borra i väggar och liknande. Om ni skriver ett avtal som säger att han ska betala hälften av kostnaderna för boendet för att han ska få bo där så bör det räknas som ett hyresavtal. Ett hyresavtal behöver dock inte vara skriftligt upprättat vilket innebär att sålänge ni har en muntlig överenskommelse och han betalar för sig så är han även skyddad av hyreslagens regler. Du som "hyresvärd" och fastighetsägare har alltid rätt att renovera din fastighet. Däremot är det inte alltid givet att denna får leda till en ökad hyra för hyresgästen. Mitt råd till dig är att skriva ett samboavtal (detta gäller även för möbler och inredning som köps för gemensamt bruk men som du kanske har betalat helt själv och inte vill att han ska få ta del av vid en eventuell separation. Sedan anser jag att det bör räcka med en muntlig överenskommelse (eller skriftlig för att vara på den säkra sidan förstås) om att han ska betala för sig. I övrigt behöver du inte oroa dig, du har rätt till din fastighet och rätt att renovera den också. Lycka till, jag hoppas att mitt svar kan vara till någon hjälp! Vänliga Hälsningar, Giulia Burman
Lawline RådgivareRådgivare