Srörning av granne i bostadsrätt

Hej! Jag bor i en bostadsrätt och har haft en väldigt störig granne. Jag undrar vilken lag som ska tillämpas för en bostadsrätt, och om det finns några rättsliga grunder för mig att få honom vräkt och möjligtvis om jag kan skadestånd? Jag har lidit en skada, och det finns adekvat kausalitet.

Lawline svarar

Hej! Tillämplig lag är Bostadsrättslagen (1991:614). Enligt lagens 7 kap. 9 § framgår det att bostadsrättshavaren ska se till att boende i omgivningen inte störs. Detta kan var en grund till att nyttjanderätten är förverkad, 7 kap. 18 § p.5. Störningarna för dock inte vara allt för obetydliga, 7 kap. 19 § st.1. Om en bostadsrättshavare stör sin omgivning skall bostadsrättsföreningen lämna denne en tillsägelse att omedelbart upphöra med störningarna 7 kap. 9 § st.2 p.1. Då det är frågan om en bostad, skall föreningen även underrätta socialnämnden om störningarna, 7 kap. 9 § st.2 p.2. Underrättelse till socialnämnden krävs dock inte om störningarna är särskilt allvarliga, 7kap. 9 § st. 3. När man bedömer vilka störningar som måste accepteras anger förarbetena (prop. 2002/03:12 s. 116 f.) att man får söka stöd i den allmänna uppfattningen om vilka störningar den som bor i ett flerfamiljshus skall behöva tåla. Störningar får inte betyda att en boende inte kan fungera på ett vanligt sätt. Upphör bostadsrättshavaren inte med störningarna och vidtar rättelse får föreningen säga upp bosträttshavaren till avflyttning, 7 kap. 20 § st.1. Däremot har bostadshavaren rätt att bo kvar om denne då nyttjanderätten är förverkad (7kap. 18 § p.5.) vidtar rättelse innan föreningen sagt upp denne på grund av störningarna, 7 kap 21 §. Jag föreslår att du kontaktar din bostadsrättsförening och göra dem medvetna om problemet med grannen som stör. Då föreningen som nämnts bl.a. kan ge grannen en tillsägelse. Lycka till! Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare