FrågaFAMILJERÄTTBodelning13/04/2011

Rätt till vinst från försäljning av sambos bostad?

Varit sambo i nästan 9 månader. Sålde mitt radhus och flyttade in i min sambos radhus med syfte att skaffa gemensam bostad. Under denna tid köpte vi tomt för bygga hus och sålde hans radhus som vi ämnade bo i tills huset var färdigbyggt. Nu hann vi separera mitt i allt detta. Tomten är tillsalu, jag fick bosätta mig i ett sommarhus (har förlorat mkt pengar i detta) sambon haft råd att köpa nytt radhus, som han snart ska flytta in i. Jag är fortfarande skriven på gamla radhuset samt har tillhörigheter kvar där tills nya ägarna flyttar in. Fråga: Med tanke på att jag bott ihop med sambon i hans radhus tills vi kunnat skaffat vårt nya gemensamma boende (bygga hus) har jag då rätt till vinsten i hans försäljning av hans radhus, som såldes under den tiden vi fortfarande bodde ihop?

Lawline svarar

Hej! Sambors inbördes förhållanden regleras i Sambolagen (https://lagen.nu/2003:376). I 3 § SamboL stadgas vad som är samboegendom och således kommer att ingå i en bodelning. Där sägs att sambornas gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom om egendomen införskaffats för gemensam användning. Vad en sambo har förvärvat före samlevnaden kan normalt inte anses ha förvärvats för gemensam användning. Ibland kan egendomen anses förvärvad för gemensam användning om förvärvet skett i nära anslutning till att samlevnaden inletts. Det avgörande är om avsikten med förvärvet var att egendomen skulle användas gemensamt. I förevarande fall kan bostaden inte anses utgöra samboegendom då den förvärvats före samlevnaden utan avsikt att användas gemensamt. Du har därför inte rätt till vinsten från försäljningen av radhuset. Med vänlig hälsning, Emil Görrel
Emil GörrelRådgivare