Samboegendom eller inte?

Min sambo köpte sitt hus i juni 2008. Vi blev sambos september 2010. Hur gör man bäst för att få det så rättvist som möjligt, ska jag köpa in mig i huset? Hur går man i så fall tillväga? Han har planer på att sälja huset om tidigast ett år för att vi då ska kunna köpa ett gemensamt. Är det då lönt att köpa in sig?

Lawline svarar

Hej! Enligt 3 § sambolagen utgör sambors gemensamma bostad inklusive bohag (dvs möbler och inredning) så kallad samboegendom, under förutsättning att den köpts för gemensamt bruk. Samboegendom är sådan egendom som man har rätt att dela lika vid en eventuell separation eller dödsfall. Detta innebär att du och din sambo har laglig rätt till hälften av allt det som ni köpt för gemensamt bruk. Av det du berättar framgår det inte riktigt om han köpt huset innan ni blev ett par eller om han köpt det för att ni efter två år skulle flytta ihop. Rättsläget skiljer sig åt beroende på hur det ligger till. Om det är så att han köpt huset 2008 för gemensamt bruk så har du som sagt laglig rätt till hälften vid en eventuell separation. Han har dock äganderätten i dess helhet under tiden ni är sambor, för att du ska äga hälften måste du köpa in dig. Sådant som köpts för gemensamt bruk men som man inte vill ska ingå i ens samboegendom kan man avtala bort genom att skriva ett samboavtal. Är det istället så att han köpte huset utan någon tanke på att ni skulle bo där tillsammans eller om ni inte ens var ett par vid tiden för köpet så är huset inte samboegendom. I sådant fall har du ingen laglig rätt till hälften vid en eventuell separation eller om han skulle gå bort. I någon större utsträckning är det lite svårt för mig att besvara din fråga. Du bör göra det som känns bäst. Om lägenheten inte är samboegendom skulle rättsläget om du köpte in dig i huset förändras så till vida att du blir samägare och att han aldrig kan slänga ut dig. Om den däremot är samboegendom så saknar du fortfarande äganderätt men du har rätt till hälften om ni skiljs åt. Huruvida det är lönsamt att köpa in sig nu eller senare det kan jag tyvärr inte svara på. Jag föreslår att du vänder dig till en mäklare eller banken för mer råd kring lönsamhetsproblematiken. Lycka till och jag hoppas att mitt svar gav dig lite mer klarhet. Det är bara att återkomma om du har fler frågor. Vänligen,
Lawline RådgivareRådgivare