FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott12/04/2011

Preskriptionstid för mened

Vad är presktiptionstiden för att kunna polisanmäla ett vittne som har vittnat falskt i ett e-mål under huvudförhandling i Tingsrätten?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Bara för att förtydliga utgår jag ifrån att du eller någon annan vill väcka åtal mot den här personen. När preskriptionstiden gått ut kan åtal inte längre väckas. Preskriptionstidens längd utgår från hur allvarligt brottet är, alltså hur långt straff man kan få för det, se Brottsbalken 35:1 (https://lagen.nu/1962:700#K35P1). Brottet du beskriver är mened, se Brottsbalken 15:1 (https://lagen.nu/1962:700#K15P1S1). Maxstraffet för mened är fyra år, och då blir preskriptionstiden tio år för brottet. Det kan du se i 35:1 punkten 3. Alltså kan åtal väckas inom tio år från brottet begicks. Även om brottet skulle anses grovt är det tio år som gäller. Skulle det däremot röra sig om ett ringa menedsbrott blir preskriptionstiden mycket kortare, nämligen två år. Vänligen,
Linn TorstenssonRådgivare