Granne klagar på cigarettrök - BrL

Hej Har en fråga ang. klagomål på röklukt i en Brf. Vi bor i en Brf och vi har fått klagomål på att det kommer röklukt från vår lägenhet till grannen som bor under oss. Min man röker i lägenheten men efter att ordförande i Brf meddelade oss om problemet så minskade han på rökningen inomhus. En månad senare kom ordförande igen och påpekade om röklukten. Jag misstänker att det kan inte bara vara vi som röker i huset, min man röker kanske 4-5 cigaretter mellan 16:00-23:00, så lite kan inte påverka i den stora grad att grannarna störs av det. Ventilationen i byggnaden är mycket dålig och blev inte godkänd när den obligatoriska ventilations kontroll gjordes. Förhoppningsvis så ordnar föreningen att det blir bättre ventilation i huset. Min fråga är; kan ordförande och medlemmar i föreningen ”kasta” ut oss från vår lägenhet? Visst har även vi klagomål på våra grannar som har skrikande barn och grannar som smäller i ytterdörrarna, (faktiskt ordförande som har skrikande barn och smäller i dörrar) men vi får ”tåla” det. Tacksam för svar,

Lawline svarar

Hej, Frågor gällande bostadsrätt regleras i bostadsrättslagen (1991:614), BrL. Till bostadsrättshavarens skyldigheter tillhör att denne vid användning av lägenheten skall iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom eller utanför huset, 7 kap. 9 § BrL. Regleringen i fråga riktar sig främst mot störningar i boendet som kan vara skadliga för de boendes hälsa eller avsevärt försämra deras boendemiljö. Att cigarettrök påverkar grannar i det vardagliga livet omfattas av regleringen. Om det förekommer störningar som dessa skall föreningen ge bostadsrättshavaren tillsägelse att se till att störningarna genast upphör och om det är en bostadslägenhet, vilket det låter som att det är, underrätta socialnämnden i kommunen. Föreningen är skyldig att agera om de känner till att det förekommer störningar i boendet. Om inte bostadsrättshavaren rättar sig efter tillsägelsen anses nyttjanderätten förverkad enligt 7 kap. 18 § 1 st 5 p BrL. Detta leder till att föreningen är berättigad att säga upp bostadsrättshavaren med stöd av 7 kap. 20 § BrL. Vid en uppsägning som denna är bostadsrättshavaren skyldig att genast flytta och har alltså inte rätt till någon direkt uppsägningstid. Om föreningen underlåter att agera enligt ovan klassas detta som att föreningen åsidosätter sina skyldigheter enligt 7 kap. 4 § BrL. Något som kan vara viktigt att tänka på är den bevisfråga som uppstår då din granne påstår att att ni beter er på ett visst sätt. Det skulle troligtvis inte vara nog med en muntlig uppgift för att någons bostadsrätt ska anses vara förverkad. Det skulle troligtvis behöva dokumenteras på ett så utförligt och tydligt sätt som möjligt. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare